Thursday, January 15, 2009

Kenapa Perut semakin membuncit?

Pernahkah anda bersabar ketika makan? Jawapannya tidak. Mungkin terlupa, mungkin juga lupa diri, namun yang jelasnya bila kita makan kita mahu sekenyang-kenyangnya. Di situlah silapnya kita. Langsung tak nak ikut sunnah Nabi, sedangkan sebahagian daripada kita memang sudah tahu cara pemakanan Nabi s.a.w iaitu makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Sebenarnya segala penyakit adalah berpunca dari perut. Jika baik isi perut kita maka baik lah apa yang adalah pada diri kita, dan baik juga lah sifat dan sikap kita. Akhlak kita sudah tentunya dipengaruhi dari pemakanan kita. Walau halal sekalipun punca rezeki itu tetapi kalau dipelahap macam jin makan, buruk juga jadi sikap kita, kena ingat tu.. Halalan Tahoyyiban yang menentukan pembentukan diri kita yang terbaik. Boleh juga dibanding seperti begini, anak yang di beri multivitamin dengan anak yang tidak diberikan sebarang vitamin, di situ kita dapat lihat perbezaan mereka dari segi pembesaran, pertumbuhan dan kecerdasan. Begitu juga orang Jepun yang datang menjajah Malaysia dulu semuanya pendek-pendek, tapi sekarang tinggi-tinggi pulak,kenapa? Sebab mereka berjaya mengatur bentuk pemakanan mereka dan menjaga kualiti makanan tersebut. Oklah, itu contoh jauh sangat, kita ambil yang dekat saja, saudara kita di Indonesia, badan hampir sama besar dengan kita, tapi kenapa tenaga mereka lebih kuat dari kita? Tentunya adalah dari makanan apa yang kita ambil.

Kata Orang, kalau selalu makan makanan segera, maka mati pun akan segera. Takut juga bunyinya, tapi kadang-kadang makan juga terutama maggi. Kadang-kadang tu tak pelah, yang selalu tu yang takutnya.. kena pulak kawannya air coca cola lagilah cepat mampus. Jangan sampai badan dah boleh buka mini market baru nak berpantang, itu dah di kira sudah terlambat la tu.. Semoga kita sama-sama menjaga makan dengan baik terutama orang melayu kita ni yang tahu nak sentap je.. ingat-ingat la sikit yer.. Rajin-rajin lah makan ulam supaya dapat menggantikan vitamin yang berkurangan akibat rokok.. itu saja wassalam.. bye bye.........

1 comment: