Tuesday, June 18, 2013

Petrol Oh Petrol

Di Indonesia sudah huru-hara pasal minyak kononnya harga akan naik lebih 30 peratus. Maka bermula lah tunjuk perasaan di sana sini terutama di sekitar Jakarta yang begitu padat dengan penduduk, Itu belum lagi harga minyak betul-betul naik, cuma dijangka naik sahaja. Cuba bayangkan sekiranya harga tersebut betul-betul naik, besar kemungkinan tunjuk perasaan semakin berleluasa dan amukan ganas pasti akan berlaku sebagai tanda protes rakyat terhadap kerajaan.

Betapa besarnya pegaruh minyak dalam sesebuah kehidupan masa kini. Mana tidaknya, setiap langkah pergerakan bukan lagi peluh yang menitis tetapi wang poket menipis. Bila sahaja kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak, segala kos perbelajaan pasti akan meningkat, para penjual akan menaikkan semua harga runcit termasuk lah barang yang sudah tersimpan lama.

Desas desus pasal harga minyak di Indonesia kini membimbangkan rakyat di negara ini MALAYSIA. Pelbagai spekulasi yang diandaikan,antaranya akhbar-akhbar Malaysia sengaja melaporkan isu-isu sebegini adalah sebagai tanda bahawa selepas Indonesia, minyak akan melonjak naik juga di Malaysia. Kita tunggu dan lihat apa akan berlaku selepas ini, harga petrol akan naik atau tidak.. 

No comments:

Post a Comment