Saturday, June 22, 2013

BIARLAH KENA CARANYA

Keluar kau dari sini! kau tak layak tinggal di sini! Apakah besar tindakan itu? Melampau sangat kah bila tindakan menghalau dilakukan? sewajarnya, biarlah kita menilai di mana silapnya perbuatan kita sehingga dihalau, semestinya kita mesti tahu adab-adab menumpang di rumah orang.

Melayan kehendak hati kadangkala berakhir dengan kemarahan orang lain. Perlu sedar cara macam mana untuk tidak dipersalahkan. Patutkah bersembunyi dalam bilik tanpa beramah mesra dengan tuan rumah biarpun hanya seketika? Kenapa perlu laju langkah itu menuju ke bilik? terjejaskah waktu tidurmu bila berbual bersama? 

Justeru, fikirlah dengan kepala yang dianugerahkan Allah. Rasailah kesusahan orang lain tatkala kamu bersenang-senang menikmati drama bersiri di kaca televisyen. Cubalah sekali sekala bersama-sama di dapur bantu membantu menyiapkan menu hidangan makan malam. Makanlah bersama-sama keluarga tuan rumah walaupun sekali dua dalam seminggu. Berat sangatkah untuk kau lakukan? Jijik sangatkah pinggan mangkuk rumah ini? Atau terlalu bosan dengan karenah si kecil yang sentiasa mengganggu waktu rehat mu? kalau itu tak mampu untuk kau hadapi dan tempuhi, maka memang tak layak untuk kau menumpang di sini. 

Nyah kau jauh-jauh! Jangan kau datang lagi! Aku tak berkuasa ke atas diri mu tetapi aku tetap dengan pendirian ku. Dan perlu kau ingat " KALAU TAK KENA PADA CARANYA, AKU MEMANG CEPAT NAIK DARAH"

No comments:

Post a Comment