Thursday, June 27, 2013

ABU MIKHNAF PEROSAK SEJARAH ISLAM

Dari permulaan era pemerintahan Khulafa'ul Rasyidin, pelbagai cerita yang disampai berdasarkan versi tersendiri. Namun yang telah mengoncangkan pemikiran umat Islam yang lahir pada zaman terkemudian ialah seorang pembawa cerita mungkar yang bernama Abu Mikhnaf. Jalan cerita yang tersusun namun mempunyai tujuan yang tersembunyi. Dikhabarkan oleh pengkaji sejarah bahawa Abu Mikhnaf ini merupakan salah seorang dari pengikut fahaman Syiah.

Antara cerita yang menyebabkan umat Islam kini berani memcerca beberapa orang sahabat ialah peristiwa Majlis Tahkim. Bawaan cerita ini menyebabkan segelintir umat Islam mencerca Muawiyah dan Amr al-Ash. Sehingga kedua-dua mereka ini dikatakan sebagai penghianat, penipu, penzalim dan sebagainya. Sedangkan hakikat yang sebenarnya Muawiyah dan Amr al-Ash r.a dalam peristiwa Majlis Tahkim hanya berlaku khilaf antara mereka dengan Ali k.w.

Justeru, pemilihan dalam pengambilan sumber sejarah Islam perlu diperhalusi, sekira dalam periwayatan tersebut terdapat nama Abu Mikhnaf, maka berhati-hati lah kerana dia seorang yang pendusta besar. Kebanyakan hadis yang diriwayatkan olehnya adalah hadis palsu semata-mata untuk mengucar kacirkan pandangan umat Islam terhadap kemuliaan para Sahabat s.a.w.


No comments:

Post a Comment