Sunday, May 17, 2009

Zamihan Al-Ghari: Sejauhmanakah kejujuran beliau mengenai Syeikh Albani?


Post new topic Reply to topic
View previous topic
Printable version
View next topic
Author Message
mohamadfaizal
Martabat 1
Martabat 1


Joined: Aug 13, 2008
Posts: 5
Location: putrajaya
Post Posted: Apr 12, 2009 - 04:38 PM Reply with quote Back to top
Post subject: SJ-13-0537 : Pendapat Ganjil Syeikh Al-Albani

(Soalan)
salam, saya keliru dan inginkan penjelasan... saya membaca satu laman web dari zamihan al gharri... dalam tulisannya ditulis

Jika kita membuka lembaran fatwa yang melibatkan al-Albaani, khususnya bab feqah, disana terdapat beberapa fatwa syadz al-Albaani yang bertentangan Ijmak ulamak. Contohnya masalah wajibnya dipindahkan maqam Nabi SAW dari masjid Nabawi al-Syarif kerna maqam tersebut dianggap sebagai berhala. Nauzubillah. Ummuhatul Mukninin didakwa beliau harus utk berzina dengan lelaki lain selepas kewafatan Nabi SAW. Umat Islam Palestin wajib keluar dari Palestin kerana tidak berkuasa melawan Yahudi dan macam lagi fatwa pelik tapi benar2 berlaku. Dan direkodkan dalam kitabnya. Apakah kita harus berdiam diri sahaja dan terus menyanjunginya. Tanpa menjelaskan kekeliruan yang ditimbulkan beliau. Masya Allah.

saya inginkan penjelasan dari pihak tuan... terima kasih saya dahulukan

View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Abu_Umair
Panel Feqh
Panel Feqh


Joined: Jan 21, 2007
Posts: 1287
Location: K.S.A
Post Posted: May 14, 2009 - 04:09 PM Reply with quote Back to top


(Jawapan)

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد


- Pendapat-pendapat Syeikh ALbani tidak boleh diambil dari laman web atau blog orang yang memusuhi beliau. Apatah lagi orang yang dikenali tidak amanah dalam menukilkan fakta.

- Contohnya, mustahil Syeikh Albani mengatakan isteri-isteri Nabi harus berzina selepas kewafatan baginda. Tanpa kita periksa balik pendapat ini, kita sudah tahu kebohongan orang yang mendakwanya.

- Kadang-kadang, seseorang ulama bercakap atau menulis dalam uslub jadaliy, iaitu uslub berhujah, tetapi orang yang tidak cerdik mengambil kata-katanya secara zahir, semata-mata untuk menuduhnya.

- Contohnya, dalam Quran menyebut: “Katakanlah (Wahai Muhammad) Kalaulah Tuhan al-Rahman mempunyai anak, maka akulah yang mula-mula memuliakannya”. (Al-Zukhruf: 81).

- Ayat ini adalah bentuk jadaliy (perdebatan) iaitu menghujahkan bahawa Tuhan tidak ada anak. Bukannya Tuhan menyuruh Nabi Muhammad mengatakan 'Aku yang mula-mula memuliakan anak Tuhan'. Hanya orang bebal sahaja mengatakan Tuhan suruh Muhammad memuliakan anak Tuhan.

- Oleh itu, pendapat seseorang tokoh mestilah diambil dari sumber yang sahih, bukannya dari sumber orang yang memusuhi, yang menukilkan separuh kalam dan menyembunyikan sebahagian.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment