Friday, May 1, 2009

Penilaian semula mengenai tahlil

beberapa artikel sebelum ini telah saya paparkan dalam blog saya. dengan mengambil pelbagai pendapat untuk dikongsikan bersama pembaca yang sudi mengunjungi blog ini. Setelah diteliti secara kasar tanpa merujuk betul-betul dengan lebih mendalam, saya beranggapan bahawa mengadakan majlis tahlil diboleh dengan mengambil pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad yang mengatakan sampai sedekah pahala kepada si mati. Namun demikian imam-imam lain seperti Imam syafi'e dan Imam Malik mengatakan tidak sampai sedekah pahala. Begitu juga dapat saya ambil kesimpulan daripada ceramah agama yang disampaikan oleh Tok Guru Nik Aziz ketika berbicara mengenai bid'ah yang mengatakan selagi tidak berasa bersalah kalau tidak membuatnya maka mengadakannya boleh dan harus ketika mengulas mengenai majlis sambutan Maulidul Rasul dan perkara yang sehampir dengannya. Apatah lagi kalau sedekah harta yang ditinggalkan oleh si mati kerana ini sangat jelas seperti yang terdapat dalam hadis.
Walaubagaimanapun, keharusan ini tidak bermakna boleh dibuat tanpa syarat, ia juga bersyarat (bagi pendapat saya) kerana saya belum dapati kata-kata ulama' muktabar yang mengharuskan mengadakan jamuan selepas kematian yang termasuk 1,2,3,7 hari atau 40 hari atau lebih. Malah Imam Syafi'e sendiri pun sangat membencikannya kalau dirujuk dalam Hasyiah I'anat Thalibin begitu juga pendapat Syeikh Daud al-Fathani yang melarang untuk mengadakan jamuan selepas kematian. al-Marbawi dalam Bahrul mazi pun saya melarang perbuatan tersebut.. kalau rujukan terkini boleh juga dirujuk dalam kitab Fiqh al-Manhaji yang menghukumkan sebagai bid'ah bagi sesiapa yang mengadakan makanan atau jamuan sempena kematian samada sebelum atau selepas sehingga 40 hari atau lebih..
Jadi dengan ini, saya berpendapat mengadakan tahlil adalah harus dilakukan tetapi tidak boleh mengadakan jamuan kalau ada jamuan pun biar orang lain yang tidak bersangkutan sebagai waris yang membuatnya dengan duit sendiri bukan dari duit keluarga si mati atau waris.

No comments:

Post a Comment