Tuesday, May 5, 2009

Isu Tahlil: Sedekah dan Upah

Banyak juga saya kena hentam mengenai isu ini.. Tapi tak apa, itu hak mereka dan mereka berhak untuk mengeluarkan pendapat. Saya juga pernah untuk diajak untuk berdebat mengenai isu ini, saya tak kisah sangat dan saya sanggup terima kalau kebetulan bersemuka tapi kalau berjanji untuk berjumpa semata-mata untuk berdebat saya rasa tidak berguna sebab itu bukan lebih mencari kebenaran cuma sekadar mahu menegakkan pendapat masing-masing.

Apa pun yang ingin saya tuliskan di sini adalah mengenai sedekah dan upah dalam majlis tahlil. Bagi pendapat saya (mungkin betul, harus salah) memberi makan kepada peserta majlis adalah lebih kepada upah makan bukan sedekah makanan. Sebab apa? Kerana mereka diberi makan setelah berzikir beratus-ratus zikir. Mereka diberi makan bukan kerana sebab nak bagi makan saja-saja tapi kerana mereka berzikir kepada arwah yang diminta oleh tuan rumah untuk disedekahkan pahala zikir mereka kepada arwah keluarga tersebut.

Andainya kalau tuan rumah memanggil hadirin untuk makan saja kemudian balik rumah, sama atau tidak, hadirin dipanggil untuk berzikir dan sedekah pahala zikir tersebut kepada arwah kemudian diberi makan? Mana satu sedekah yang lebih tepat dari segi maknanya?. Sebab itulah saya lebih katakan itu adalah upah sebab berzikir bukan sedekah makan kepada hadirin tersebut.

Saya tidak nafikan bahawa pahala zikir tersebut itu sampai, kerana terdapat ulama yang mengatakan sampai, jadi ini bukan persoalannya cuma yang menjadi persoalan di sini adalah jamuan makan tersebut dikira sedekah atau upah? Eloklah kalau pembaca menilai kembali yang mana satukah yang lebih tepat lagi....

kalau diperhatikan dalam hadis pun, Banyak hadis yang lebih menganjurkan agar yang hidup memohon keampunan untuk si mati, cuba lah lihat hadis-hadis Nabi s.a.w dengan hati yang terbuka. Apakah dengan kenyataan saya begini, saya terus dianggap Wahhabi yang terkeluar dari Ahlus Sunnah Wal Jamaah.. Na'uzubillah........

Walau apa pun biarlah apa yang mereka katakan, yang jelas di sini saya sangat tidak bersetuju dengan jamuan makan oleh keluarga si mati untuk hadirin khususnya penduduk kampung kerana penduduk kampung harus lebihmemberikan pertolongan dan memberi makan kepada keluarga si mati bulan keluarga si mati yang memberi makan kepada hadirin yang lain. Apatah lagi kalau keluarga itu miskin hanya sekadar untuk makan ala kadar saja, bila diberi upah lagi mepada hadirin yang berzikir untuk arwah kemana lagi harus dikorek duit selepas ini.. Dan saya sangat bersetuju kalau nak buat sangat majlis tahlil, bila urusan makan dan minum diuruskan seratus peratus oleh penduduk kampung tanpa keluarga si mati tidak mengeluarkan sedikit pun wang ziarah yang mereka perolehi daripada mereka yang menziarah si mati....

Apa yang penting, kita sebagai manusia yang serba kekurangan jangan terlalu sangat memberatkan perkara yang mudah... Cuba fikirkan kalau keluarga si mati membuat majlis tahlil tanpa membuat makanan, apakah jiran-jiran dan hadirin yang lain akan berterusan ke majlis zikir hingga tamat 7 malam? Tapi mengikut pengalaman saya, dijamu sekadar makan roti pun dah bising apatah lagi tidak diberikan langsung... Ini masalahnya sekarang ini...

Sekian, Wassalam.......

No comments:

Post a Comment