Friday, May 22, 2009

Allah berada di mana?

Akhir-akhir ini banyak suara-suara yang membincangkan mengenai keberadaan Allah s.w.t. Ada yang mengatakan bahawa Allah Taala berada di suatu tempat dan dalam kedudukan yang tertentu. Dan ada juga yang lantang menyuarakan pendapat bahawa Allah Taala tidak bertempat..
Namun apa yang jelas adalah semua pendapat-pendapat tersebut bagi saya mempunyai alasan masing-masing tanpa niat untuk memburukkan dan menghina Allah Taala.

Bagi mereka yang mengatakan bahawa Allah berada di suatu tempat, mungkin pendapat mereka berdasarkan isra' dan mikraj yang mana Rasulullah s.a.w menghadap Allah Taala di Sidratul Muntaha suatu tempat yang tak tercapai oleh manusia biasa kecuali yang terpilih sahaja. Apakah dengan berpendapat demikian terus dituduh memyebarkan fahaman yang salah? Dengan tidak menafikan bahawa Allah Taala adalah meliputi (Muhith) yang mana Allah sebenarnya berada di mana-mana sahaja kerana Allah Taala Maha Berkuasa yang tidak terbatas mana mungkin boleh dikatakan bahawa Allah hanya bertempat itu sahaja. Tetapi sebagai simbolik kepada kedudukan Allah yang Maha Tinggi maka mereka yang berpendapat Allah berada di Sidhratul Muntaha suatu tempat yang melambangkan ketinggian darjat dan kekuasaanNya.

Bagi mereka yang bertegas mengatakan Allah tidak bertempat pun betul juga kerana memang Allah Taala tidak berada hanya pada satu tempat sahaja berdasarkan salah satu Nama-Nama Allah (Muhith) iaitu meliputi yang membawa pengertian Allah meliputi di segenap alam.

Apa yang jelasnya, kita tidak perlulah memberatkan persoalan ini dengan menuduh sebahagian yang lain sebagai satu fahaman yang salah, dan saya yakin yang menyampaikan fahaman tersebut bukan dengan niat menyeleweng fakta sebenar tetapi mengambil maksud zahir daripada dalil-dalil yang ada sekarang ini dan tidak berani untuk membuat sebarang takwilan.

Apa pun, ini hanya pendapat saya sahaja, kiranya pembaca lebih mengetahui perkara ini saya sangat mengalu-alukan pendapat pembaca agar kita dapat sama-sama kongsikan pendapat dan ilmu supaya kita semua mendapat kebenarannya. Eloklah sangat kalau disertakan alamat blog pembaca pada ruangan pesanan untuk rujuki pada masa-masa akan datang...

sekian terima kasih...

No comments:

Post a Comment