Saturday, May 16, 2009

Bersangka baik itu satu nikmat yang tersembunyi

Kita selalu memandang orang lain dengan pelbagai pandangan, ada yang memandang serong dan ada juga terlalu memandang baik. Yang seeloknya bersederhanalah bila memandang seseorang. Yang pertengahan itu yang terbaik. Alasan selalu diberikan bahawa memandang buruk terhadap seseorang itu adalah sikap berhati-hati, persoalannya betulkah berhatu-hati? Bila kita tanya diri sendiri dengan akal yang sempurna ternyata ia adalah perasaan yang salah. Apatahlagi bila di depan kita itu yang lebih dari kita, maka pelbagai andaian yang muncul dalam fikiran kita.

Ramai yang lupa bahawa dengan bersangkan baik ia akan memberikan kita nikmat yang luarbiasa. Sebab itulah dalam Islam terlalu menggalakkan penganutnya supaya sentiasa berbaik sangka sesama manusia apatahlagi sesama Islam. Dengan merujuk kepada pendapat pakar kaunseling, berbaik sangka ini adalah suatu yang berkait dengan perasaan yang boleh menyalurkan perasaan kita terhadap orang yang kita sangkakan. Terdapat arus dalam yang boleh kita katakan di sini sebagai aura dan aura ini yang menyalurkan arus dari kita terus kepada orang tersebut lebih-lebih lagi orang tersebut sentiasa berada di sekeliling kita. Sebab tu lah, kalau kita perhatikan, bila kita mempunyai perasaan benci terhadap seseorang secara tak langsung orang tersebut dengan sendirinya tidak mesra dengan kita. Dan kita jangan terlalu yakin dengan orang yang kita sangka buruk baik dengan kita walaupun kita berperasaan demikian sebab dalam bab menjaga hati atau berlakon memang terjadi sedangkan dalam hatinya hanya tuhan saja yang tahu. Manakan dia boleh senang hati dengan kita secara jujur sedang kita sendiri pun berperasaan tidak baik terhadapnya. Atau contoh yang lebih senang lagi kalau kita berkenan pada seseorang gadis walaupun kita tidak menzahirkan perasaan kita terhadapnya tetapi secara tidak langsung terbit rasa malu atau gelabah di hatinya. Kalau tak percaya cuba bayangkan wajah gadis yang kita kita minat yang selalu bersama dengan kita kemudian perhatikan kesannya dalam tempoh seminggu. Dia terima atau tidak itu bab lain tapi yang jelasnya hati dia tidak akan tenteram bila kita ada bersama pada waktu itu. Inilah yang dikatakan telepati.. mengalurkan arus melalui perasaan.

Oleh yang demikian, sekiranya kita inginkan kita sentiasa dipandang baik oleh orang lain, maka bermula hari ini ubah lah perasaan kita bahawa semua yang berada di sekeliling kita ini adalah semuanya baik-baik belaka. Nikmatnya sangatlah banyak, Insya Allah semua yang baik akan mengelilingi kita dan kejahatan sedikit demi sedikit akan terhakis terutamanya sikap mengumpat, keji mengeji, mengutuk dan sebagainya. Tidak susah nak dapat pahala dan senang juga nak dapat dosa, semuanya bergantung pada perasaan kita atau lebih tepat lagi hati. Dan lepas ini, kalau nak senang dapat naik pangkat cubalah fikirkan apa kebaikan yang ada pada bos atau majikan kita, hasilnya kalau dulu bos kita memang menyampah dengan kita, lama kelamaan ia akan bertukar menjadi suka dan mesra.. itu lah nikmat bersangka baik yang selalu kita abaikan dalam perasaan kita...

sekian, wassalam.....................


No comments:

Post a Comment