Friday, October 9, 2009

Bila lama tak menulis....

Disebabkan oleh kesibukan masa dan mood yang tidak istiqamah keinginan untuk menulis sebagai melatih diri ke arah menjadi seorang penulis pun menjadi semakin pudar. Hilang deria untuk mencari fakta kebenaran dan hilang rasa untuk membuat perbandingan. Sebab itulah Nabi s.a.w pernah bersabda yang mafhumnya lebih kurang berbunyi begini " amalan yang baik adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit" berbanding banyak benda yang mahu kita lakukan tetapi sekadar hangat-hangat tahi ayam. Itulah yang dinamakan nafsu yang sentiasa ingin sesuatu yang lebih walaupun tahu kemampuan diri yang sangat terhad.

Kalau diikutkan banyak perkara yang ingin ditulis dalam ruangan ini setelah mengikuti beberapa perbualan dan perbincangan dengan sahabat seperjuangan tetapi bila menghadap komputer otak menjadi bejat, tak mampu untuk mengolah ayat yang baik untuk dinukilkan sebagai suatu catatan yang berguna kepada diri sendiri dan pembaca.

Novel "SETITIS EMBUN SEMARAK API" karya Shahnon Ahmad adalah sumber inspirasi saya untuk menjadi seorang penulis. Seboleh-boleh kiranya pembaca juga dapat memiliki buku tersebut sebagai panduan peribadi untuk menjadi seorang penulis. Saya juga cuba menerapkan penulisan ala-ala novel dalam tulisan saya lepas ini namun buat masa sekarang nampaknya masih belum nampak bakat tersebut. Saya sudah membaca beberapa buah novel kara Ramlee Awang Murshid dan saya sangat tertarik dengan jalan cerita dalam novel beliau terutama novel beliau yang bertajuk : 1) BAGAIKAN PUTERI, 2) CINTA SANG RATU, 3) HIJAB SANG PENCINTA. Jalan cerita yang cukup indah, garapan beliau dalam novel tersebut mampu membimbing pembaca ke arah kecintaan kepada Yang Maha Pencipta dengan mencipta watak sebagai seorang wali yang bergelar "Laksamana Sunan" yang berjuang menegakkan syiar islam dan menghapuskan syirik dan khurafat. satu ungkapan yang sangat melekat di hati saya dalam novel beliau adalah " SEBAGAI MANUSIA, AKU CINTA PADAMU" dan " LEBIH BAIK TERSALAH AMPUN DARI TERSALAH HUKUM"...

Itu saja catatan saya pada kali ini.. Insya Allah saya akan sambung penulisan seterus dalam perbincangan dan perbandingan Akidah Islamiyah..

No comments:

Post a Comment