Monday, October 19, 2009

Sampaikanlah maklumat yang betul!!!

Beberapa malam yang lepas, Jawatankuasa Surau Taman Saraya menjemput seorang penceramah untuk menyampaikan ceramah yang berkaitan dengan Aidilfitri sebagai salah satu pengisian program untuk "Majlis Sambutan Aidilfitri anjuran Surau Taman saraya". Ceramah yang disampaikan oleg beliau sangat menarik dengan membawa beberapa contoh dan cerita untuk merangsang para jemaah agar memperbanyak ibadah terutamanya ibadah solat.

Namun demikian, ada satu contoh cerita yang dibawa oleh beliau yang saya sangat tidak setuju. Cerita tersebut tidak berapa logik untuk dinilai dan sangat tidak sesuai untuk dijadikan sebagai satu contoh walaupun dengan tujuan yang baik. Cerita yang bawa oleh beliau adalah kisah cucu Nabi s.a.w yang bernama Zainal Abidin / Zainuddin yang rajin melakukan ibadah solat terutama solat-solat sunat. Berdasarkan cerita yang disampaikan oleh beliau, cucu Nabi s.a.w ini telah melakukan ibadah solat sunat sebanyak 1000 rakaat setiap hari. Contoh yang diberikan ini sebagai satu motivasi untuk para jemaah semua agar memperbanyakkan ibadah solat terutama solat sunat.

Berdasarkan kiraan matematik, satu jam bersamaan dengan 60 minit. 24 jam adalah 1440 minit. 1440 minit kalau dibahagikan dengan 1000 rakaat maka 1 rakaat mengambil masa 1.44 minit. Bagi seorang yang kuat ibadah mana mungkin satu rakaat hanya 1.44 minit sahaja, paling kurang mengambil masa 2-3 minit satu rakaat tidak termasuk sujud. Satu solat sunat adalah dua rakaat jika dikira termasuk rukuk, sujud dan tahiyat maka masa yang diambil paling kurang 5 minit kecuali melakukan solat macam patuk ayam cuma ambil masa 3 minit sahaja. Kalau satu solat sunat mangambil masa 5 minit bermakna untuk mencapai 1000 rakaat mestilah 500 kali solat sunat. 500 x 5 = 2500 minit.

Oleh yang demikian mana mungkin seseorang mampu untuk melakukan solat sunat 1000 rakaat sehari semalam. Bila waktu solat fadhu berjemaah, berwudhuk, makan, mandi, buang air kecil dan besar..

Kita sebagai penceramah yang menyampaikan maklumat kepada khalayak ramai hendaklah berhati-hati kerana tersilap maklumat adalah besar natijahnya.. Cubalah teliti sebelum memberikan contoh dan cerita walaupun sekadar memberikan semangat dan rangsangan kerana banyak lagi cerita dan contoh yang sahih yang boleh diambil untuk diberikan pengajaran kepada para pendengar.

No comments:

Post a Comment