Monday, October 19, 2009

Info Hadis : Pemurnian Solat (siri 1)

(Dipetik dari : Betulkan Solat Anda: Imam Ahmad Ibnu Hambal, Thinker's Library Sdn. Bhd)

Solat merupakan amalan yang sangat penting dalam menentukan kedudukan seorang hamba di hadapan Allah taala. Rosak solatnya maka akan cacatlah keseluruhan ibadahnya yang lain. Sebab itulah Allah Taala telah menegaskan bahawa solat itu dapat mencegah manusia dari melakukan perkara yang mungkar. Mengenai solat Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

"Akan datang pada suatu masa atas manusia, di mana mereka bersolat (bersembahyang) yang senbenarnya mereka tidak bersolat". (tiada maklumat tentang takhrij hadis, sila rujuk buku "Betulkan Solat Anda: Imam Ahmad Ibnu Hambal" m/s 9)

Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud:

" Kecelakaan (neraka wail) bagi si alim yang membiarkan si jahil, kerana tidak mengajarinya." (hadis dikeluarkan oleh Abu Yu'laa dalam masnadnya dari hadis Anas)

Persoalan sekarang adakah kita melaksanakan ibadah solat dengan pelakuan yang betul-betul dari Rasulullah s.a.w dan para Sahabatnya? Betapa malangnya kita yang telah bertahun melaksanakan ibadah solat termasuk solat-solat sunat tetapi semuanya tidak diterima bahkan dianggap tidak solat sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis di atas. na'uzubillah min zaalik.

Oleh yang demikian yang hati yang insaf saya akan berusaha sedaya upaya membetulkan mana yang silap dengan kadar ilmu yang terbatas ini dan berusaha untuk menyampaikan kepada para pembaca maklumat-maklumat hadis mengenai solat sekadar yang termampu agar kita sama-sama menperoleh manfaat yang berguna dan semoga amal ibadah khususnya solat kita diterima oleh Allah Taala. Insya Allah....



No comments:

Post a Comment