Friday, July 3, 2009

Antara Majalah Melenia Muslim dan Majalah i

Satu matlamat tapi jalan yang berbeza

Apabila saya membelek beberapa majalah tempatan yang memaparkan berita-berita semasa dan aliran pemikiran semasa, saya tertarik pada dua jenis majalah iaitu Milenia Muslim dan majalah i. Kedua-duanya berinformasikan pengetahuan Islam dan perkembangan masa kini. sangat menarik untuk dibaca malah sangat berbaloi dengan harganya berpatutan tapi sumbangannya sangat besar kepada pembaca. Dan sangat rugi kalau tidak memiliki kedua-dua buku tersebut bahkan lagi merugikan kalau hanya dibaca salah satu daripada majalah ini kerana ia akan mencetuskan kecenderungan yang tidak seimbang dalam konteks pemikiran Islam semasa.

Majalah yang sangat berinformasi ini mampu untuk mencambahkan idea perdebatan bagi mereka yang terlalu taasub kepada sesebuah aliran pemikiran Islam masa kini. Berkemungkinan ketaasuban itu menjurus kepada Wahhabi, Salafi, Ahbash, Liberalisme atau Pragmatisme. Namun yang paling jelas sekali ia lebih menjurus kepada dua aliran utama masa kini yang yang mengaku berpaksikan dua fahaman iaitu Salafi dan Ahlul Sunnah Wal Jamaah iaitu Wahhabi dan Ahbash. Masing-masing menegakkan fahaman mereka dan terlalu mudah untuk melemparkan sebarang tuduhan yang berbaur kekejian seperti kafir-mengkafir dan sesat- menyesatkan.

Apa yang saya dapati dari kedua-dua majalah ini adalah kecenderungan pihak pengurusan yang mempengaruhi isi kandungan majalah. Sekiranya pihak pengurusan syarikat majalah tersebut lebih cenderung kepada Ahbash maka isi kandungan majalah tersebut akan menerbitkan sumber-sumber yang mampu untuk menyokong aliran mereka dan berusaha memberikan fakta untuk memburukkan fahaman yang tidak sealiran dengan mereka begitu juga lah sebaliknya.

Di antara Majalah Milenia Muslim dan Majalah i, mengikut dapatan saya adalah Milenia Muslim lebih cenderung kepada fahaman Ahbash manakala Majalah i pula lebih cenderung kepada fahaman Salafi dan Wahhabi. Masing-masing berusaha menyanjung aliran masing-masing dengan memberikan fakta-fakta dari pelbagai sumber. Kebanyakan isi kandungan antara kedua majalah ini mempunyai fakta yang berbeza walaupun bersifatkan sumber pengetahuan semasa.

Oleh sebab itu, disarankan kepada para pembaca agar memilikinya kedua-duanya sekali supaya kita mampu untuk buat perbandingan dengan adil mengikut disiplin ilmu yang telus. Sebolehnya jangan terus memberikan keputusan atau hukuman selagi tidak membuat perbandingan dengan teliti dan menyeluruh. Jangan sekali-kali hanya membaca salah satu daripadanya kerana ia boleh mengundang ketidakseimbangan untuk membuat penilai yang setepatnya.

1 comment:

  1. Salam Dik,
    Terima kasih diatas info diatas, insyaAllah akak nak pergi mencari kedua2 majalah tu nanti utk menambah ilmu..

    ReplyDelete