Sunday, April 19, 2009

Hentikan mengkafirkan orang

Saya terbaca dalam satu blog yang boleh tahan jugak mengkafirkan orang. Blog ini seolah-olah diwujudkan khas untuk menghentam musuh yang tidak sealiran dengannya terutama wahabi. Tapi apa yang saya perhatikan dalam blog ini seolah-olah penulis blog ini tergolong dalam golongan yang kumpulan wahabi katakan sebagai kumpulan al-ahbash. Tapi saya tak tuduh cuma itu yang dapat saya perhatikan mungkin tak betul harus salah.. cuma anggapan saja.

Saya selalu membeli dan membaca majalah milenia muslim yang diterbitkan setiap bulan, dalam majalah tersebut terdapat seorang penulis yang bernama Hj. Ahmad Hafiz al-Bakkani, mungkan berasal dari pekan Pahang kot, dalam banyak-banyak tulisannya terselit suatu agenda yang menghentam sesebuah aliran terutama wahhabi. Itu saya tak berapa kisah sangat sebab itu adalah pendapat beliau cuma yang saya kisahkan sedikit ialah tulisan beliau mengenai Sayyid Qutb yang digolongkan sebagai sesat yang saya tak berapa setuju. Sebab yang saya tahu golongan yang menyesatkan Sayyid qutb, Yusuf al-Qaradhawi dan Syeikh Nasiruddin albani termasuk juga Ibnu Taimiyyah adalah terdiri dari suatu aliran yang bernama al-ahbash yang begitu berkembang pesat sekarang ini termasuk di Malaysia.

No comments:

Post a Comment