Tuesday, April 28, 2009

Antara Dr. Asri, Hj. Ahmad hafiz al-Bakkani dan Zamihan Al-Ghari: Siapakah mereka?

Apabila kita berbicara mengenai tokoh-tokoh cendekiawan masa kini di serata dunia maka kita tidak terlepas dari membincangkan juga tokoh-tokoh Malaysia yang kian hebat berbalas ucapan terutama di antara mereka bertiga. Namun apa yang jelas Dr. Asri lebih menonjol kerana mungkin beliau pernah memegang institusi mufti dan banyak tulisannya tercetak dalam akhbar utusan dalam rungan khas untuknya. Mereka yang lain pun tak kurang popular juga, seperti Hj. Ahmad Hafiz al-Bakkani yang selalu menulis dalam majalah Melenia Muslim yang merupakan salah seorang anggota Majlis Agama Islam pahang( Kalau tak salah). Begitu juga dengan al-Fadhil Ust. Zamihan al-Ghari, yang mana al-Ghari itu bermaksud gua, mengikut dari sumber yang boleh dipercayai beliau berasal dari Gua Musang, Kelantan. Merupakan anggota kerajaan yang bertugas di ILIM sebagai Penolong Pengarah( Kalau tak silap).

Nampaknya mereka bertiga ini mempunyai buah fikiran yang hebat dan sudah tentunya dari aliran yang berbeza. Sorang dikatakan Wahabi dan dua lagi Ahlu Sunnah Wal jamaah. Betul ke Ahlu Sunnah Wal Jamaah hanya tuhan yang tahu dan kebenaran mengenai penyelewengan Wahabi pun hanya tuhan yang tahu. Sebab semua mereka mengaku di pihak yang benar dan saling menyalahkan satu sama lain, jadi siapkah yang benar sebenarnya?... sama-sama kita fikirkan!!!

Saya mengaku saya lebih cenderung pada pendapat Dr. Asri, kerana pendapatnya bagi saya adalah lebih tepat berbanding yang lain namun begitu saya tidak mengatakan pendapat yang lain itu salah. Namun saya betul-betul tak setuju dengan tulisan Hj. Ahmad Hafiz al-Bakkani dalam Majalah Milenium yang melebalkan Sayyid Qutb sebagai sesat dan beberapa ulama lain. Apabila saya terbaca tulisan beliau, siapakah dia sebenarnya? Adakah termasuk dalam golongan al-Ahbash seperti yang dipaparkan dalam majalah 'i" pada beberapa keluaran yang lepas. Dan ternyata Hj. Ahmad Hafiz juga sangat bencikan fahaman Wahabi sama dengan Ust. Zamihan al-Ghari yang terlalu antikan Wahabi..

Golongan yang di labelkan dengan wahabi mengatkan mereka adalah dari salafi, namun di tambah oleh mereka yang anti wahabi dengan gelaran wahabi salafi sehingga Ust. Zamihan al-Ghari menulis sebuah buku yang bertajuk Penyelewengan Wahabi Salafi (kalau tak silap saya)...

Apapun, kembalilah kepada al-quran dan sunnah, nilailah mereka dengan ilmu bukan semangat yang taklid tidak bermata... jadilah orang yang bijak dan sopan walaupun sejauhmana baik dan betulnya kita jangan sampai menyesatkan dan mengkafirkan orang... itu sangat bahaya... wa Allahu a'lam....

No comments:

Post a Comment