Monday, June 20, 2011

Pembantu Rumah Di Bawah Majikan Bukan Islam Mencalar Maruah Islam

Setiap kali terkeluar isu penderaan pembantu rumah terutamannya dari negara jiran Indonesia tentunya ia berkaitan dengan majikan yang bukan beragama Islam. Sedangkan kes-kes tersebut berlaku di sebuah negara yang di tadbir oleh pemimpin yag beragama Islam malah mempunyai sebuah jabatan yang sangat besar dan diberikan tanggungjawab yang berat serta dalam beberapa perkara tertentu mempunyai kuasa yang besar, Maka sudah tentunya apabila berada dalam kedudukan ini sudah tentunya suara mereka sangat didengari oleh para pemimpin dan para menteri.

Tetapi kenapa kes-kes penderaan seperti ini sering kali berlaku di antara pembantu rumah yang beragama Islam dengan majikan yang beragama Islam terutama bangsa Cina. Apakah tiada kesedaran di kalangan mereka yang bertanggungjawab untuk membawa isu ini ke peringkat lebih serius atau sengaja tak ambil kisah kerana di bimbangi akan menyebabkan ditegur oleh mereka-mereka yang tertentu sekiranya mengambil kes-kes seperti ini.

Negara kita mempunyai jabatan besar seperti JAKIM, YADIM, YAPEIM dan lain-lain dalam jabatan kerajaan manakala NGO di negara ini seperti PPIM, FOMCA dan beberapa NGO lain lagi yang dilihat mampu untuk bersuara. Dimanakah kelantangan suara-suara mereka sekarang ini, Kenapa tidak kuat kokokan mereka ataupun kokokan mereka menjadi apabila kokokan itu akan mendapat nama dan glamor sahaja sepatutnya yang perlu dilihat kesucian agama Islam terjaga dari sebarang contengan dari mereka yang bukan beragama yang bersifat binatang ini.

Sudah sampai masa untuk menetapkan pembantu rumah untuk majikan yang bukan beragama Islam adalah yang bukan Islam juga. Penetapan seperti ini sangat perlu disegerakan berikutan beberapa kes-kes yang telah berlaku seperti larangan solat, pendedahan aurat, seks paksaan, makanan yang berunsur haram seperti daging babi, memandikan anjing dan sebagainya. Pemimpin-pemimpin yang beragama Islam seharusnya sedar akan keperluan ini, utamakan kehendak Islam walaupun ianya berkaitan dengan kebajikan rakyat asing dan bukan warga negara. Tak perlulah sangat memberikan penekanan yang lebih kepada warga negara sekiranya kesucian itu boleh mencalar maruah Islam. Sanggupkah kita melihat betapa bermaharajalelanya mereka yang bukan beragama Islam ini menrendah-rendahkan kewajipan solat fardhu sehingga melarang untuk bersolat.

Sangat sedih bila mereka yang sepatutnya bertindak dengan sekadar segera tetapi dengan memejam sebelah mata seolah-olah tidak tahu menahu perkara ini. Paling tidak laungkan amaran keras dan gubal lah seberapa banyak akta demi kesucian Islam terbela. Bukan untuk merendahkan agama lain tetapi dengan rasa penuh tanggungjawab menjaga kesucian dan maruah Islam agar tidak tercemar. Hanya itu saja untuk kali ini..

Sama-sama kita renungkan demi Islam tercinta

No comments:

Post a Comment