Tuesday, January 12, 2010

Suatu Hari di Janda baik dan Bersama Pak Habib


Seminggu sebelum buka sekolah, kami semua pergi makan angin ke Janda Baik dengan menaiki kereta Avanza 1.3 yang memuatkan lebih kurang 7 orang termasuk budak kecil. Kira bolah tahanlah seronoknya menikmati percutian 4 keluarga. Sekadar ingin menikmati udara segar dan memberi kerehatan kepada isteri yang sentiasa berpenat lelah menguruskan sebuah keluarga yang sederhana.




Berada di Janda Baik begitu nyaman dengan aliran udaranya yang segar di samping jauh dari hiruk pikuk kesibukan kota. Walaupun kerap kali berlaukkan telur dan ikan sardin bila tiba waktu makan, perut ini seolah-olah bertolak ansur dan dengan mudah menterjemahkan bahawa masakan tersebut sangat sedap hingga menambah berkali-kali.



Seronoknya mandi di sungai di sini tidak dapat dinafikan. Air yang begitu sejuk tapi tak sesejuk di Cameron Highlang sehingga membuatkan kami alpa buat seketika sampai berjam-jam berendam dalam sungai. Airnya tak lah dalam sangat tetapi cukup sesuai untuk kanak-kanak bermandi manda dengan selamat. Namun begitu, disebabkan pengurusan yang kurang praktikal tahap keselesaan mandi itu kadangkala boleh mengganggu konsentrasi kami bila habuk-habuk pasir kenampakan bila air tergoncang. Apa pun secara keseluruhannya sangat puas hati .


kata orang lama-lama sambil menyelam minum air, walaupun bercuti di Janda Baik sempat juga berkunjung sekejap ke Genting Highland sekadar pusing-pusing kawasan tersebut. Paling kurang boleh cakap kepada orang lain yang aku pernah ke sana. Bukan bermalam pun pergi tengah hari balik malam je, sampai di chalet makan nasi berlauk sardin juga lepas tu. Yang paling seronok sekali dapat naik kereta kabel..



Dan yang paling manis sekali ialah berkunjung ke teratak Pak Habib. Tempat ini digunakan untuk tujuan khairat sahaja bukan untuk perniagaan dan keuntungan. Tempat yang sangat indah dan menarik ini disediakan untuk anak yatim agar dapat berhibur dan hilangkan kesedihan terutamanya kesedihan kehilangan kedua ibubapa. Pak Habib ini kalau kita lihat pada pandangan kasar mcm orang biasa saja tetapi kalau dinilai dari gaya pertuturanya maka kita boleh kenal bahawa beliau juga mencintai alam ketuhanan yang hakiki.


Demikianlah beberapa catatan percutian keluarga di Janda Baik dan sebagai penutup memori tahun 2009 dan insya Allah akhir tahun 2010 akan dirancangkan agenda percutian keluarga yang lebih menarik dan lebih bermakna juga bermanfaat terutama menuju kepada kecintaan kepada Yang Maha Pencipta.

1 comment: