Tuesday, January 26, 2010

Malam Yang Sepi

betapa sunyinya malam ini seolah-olah kepalaku ditelengkup dengan baldi yang besar membuatkan aku termengah-mengah mencari sesedut udara buat keceriaan malam. Selalunya pada malam begini selepas sesi "bersurau" pada waktu isya' aku meneruskan agendaku di kedai mamak yang berhampiran surau.

Betapa sepinya jika tidak ke surau bersolat berjemaah dan berbual-bual sesama rakan disamping mengeratkan tali persaudaraan dapat juga meningkat ilmu pengetahuan dengan perbincangan banyak hala di kalangan kawan-kawan yang berbagai pendapat. Ada yang mempunyai pengetahuan yang lebih menjurus kepada hakikat dan kebatinan dan ada juga terlalu pengaruh dengan suasana politik begitu juga menjadi sekadar pendengar.

Pernah beberapa malam yang lepas antara isi kandungan "perlepakan" di kedai mamak tersebut berkaitan dengan Contoh Solat Nabi s.a.w yang ditulis oleh Syeikh Nasiruddin Albani dan diterjemahkan oleh Abdullah Al-Qari bin Hj. Salleh. Perbincangan yang menceriakan dengan sesi bersoal jawab mengenai solat walaupun di kedai mamak sebab ilmu itu berada di mana-mana yang penting kita sendiri hendak mencipta situasi tersebut.

Berkaitan dengan nama pengarang kitab ini, teringat saya kepada beberapa blog terutama dalam blogspot yang sangat membencikan pengarang buku atau kitab ini. Saya pun rasa hairan juga sehingga ada blog yang memuliakan tokoh-tokohn hadis lain tetapi sedikitpun tidak pernah terhambur kata pujian terhadap pengarang ini. Saya tak mahu nyatakan nama pemilik blog yang anti Syeikh Nasiruddin Albani, nanti saya ada dibawa ke mahkamah nanti. Bukan takut tapi tak mahu menyusahkan diri berkenaan dengan perkara ini. "Biarkan Si Luncai dengan labunya........ Biarkan!!!"

Kalau saya imbau sedikit mengenai surau Taman Saraya ini, saya pun hairan macam mana mereka yang sanggup memegang jawatan pengerusi surau tapi seolah-oleh tidak berapa berminat untuk memakmurkannya. Bercanggah dengan ucapan beliau semasa baru dilantik memegang jawatan pengerusi, dalam ucapannya beliau katakan akan cuba dengan sebaik mungkin tetapi saya dapati sedikitpun tak layak untuk berkata demikian jika bersikap sedemikian. Imam satu pun sama, terima dilantik untuk memikul tanggungjawab sebagai imam ternyata itu pun dusta juga. Terdapat kepuraan dalam penerimaan tersebut. Entah la, macam mana mereka berfikir, kepala oltak mereka semua ni macam mana, kelabu kot!!! sekarang keadaan surau haru biru tidak seperti surau-surau lain. Sekali terfikir lebih baik tak ada pengerusi dan jawatan imam dari pada ada tetapi seolah-olah tak ada pun.

Itu sahaja la luahan untuk malam ini bagi menghilangkan rasa kesepian ini. Apa yang jelas adalah kita sendiri mesti mencipta suasana yang sesuai untuk kita, nescaya tiada lagi kesugulan hati dan kegalauan jiwa. Bersikaplah dengan adil terutamanya pada masyarakat.

No comments:

Post a Comment