Monday, January 11, 2010

Betapa susahnya untuk buktikan tahap keimanan kita kepada Tuhan

Selalu kita mengaku yang kita ini beriman kepada Allah Taala. Solat dijaga, aurat tak pernah terdedah bahkan segala yang terzahir pada pandangan kita seolah-olah kita yakin bahawa kita benar-benar beriman. Tanpa kita melalui pengalaman perit yang menyeksakan seperti yang berlaku kepada saudara kita di Palestin, tidak pernah merasakan tidur yang lena di atas tilam empuk yang berharga. Hanya berbantalkan lengan dan berselimutkan habuk-habuk jalanan yang berterbangan setelah dihentam bom-bom israel yang durjana. Tidak malukah kita mengaku yang kita beriman.

Kata Allah Taala dalam al-Qur'an yang membawa maksud " apakah manusia menyangka kami meninggalkan mereka lantaran mereka mengaku beriman sedangkan mereka belum lagi diuji" sangat menakutkan kiranya ujian itu menimpa kita.

Saya baru saja diuji dengan ujian yang paling ringan sekali itu pun dah rasa nak cirit-birit. Baru diuji ditipu oleh agen pembantu rumah yang menyebabkan rugi RM800.00 tambah lagi dikompaunkan oleh pihak Imigresan sebanyak RM 1100.00, tadi bayar untuk FOMEMA RM190.00 dan lepas ni kena bayar levi lagi lebih kurang RM460.00, hati dah rasa nak menyumpah kadang-kadang menyumpah betul-betul sebab nak lepaskan geram. Sedikit sangat rasa redha dan sabar. Terlalu kurang penumpuan kita kepada Allah Taala yang saya sekarang ini sedang diuji olehNya. Macam mana agaknya kalau saya diuji dengan ujian yang lebih berat lagi, tak tertanggung rasanya untuk memikul dugaan tersebut.

Apa pun syukur padaMu ya Allah kerana memberiku ujian sebegini dan mudahan aku tergolong di kalangan mereka yang berjaya dalam menempuh ujian Mu... Amin..

No comments:

Post a Comment