Monday, November 30, 2009

Tafsir Al-Qur'an: Jenis Dan Pecahannya

Para Ulama telah membahagikan kepada dua ketegori:

1) Tafsir Bil Ma'thur
2) Tafsir Bil Ra'yi

Tafsir Bil Ma'thur

Menafsir al-Qur'an dengan dengan bersandarkan kepada hadis-hadis, Tabi'in dan Tabi'in-tabi'in. Dalam jenis ini, Tafsir Jami'ul Bayan oleh al-tabari dianggap yang teragung di mana ianya memuatkan segala kata-kata Sahabat dan Tabi'in beserta dengan sanadnya sekali. Dan yang terdekat dengan Tafsir al-tabari ialah tafsir Ibnu Kathir.

Tafsir Bil ra'yi

Pentafsiran al-Qur'an dengan mengunakan akal fikiran. Ada dua jenis tafsiran ini. Pertama, Tafsir Bil Ra'yi al-Mamduh al-Maqbul yang masih dapat diterima kerana menurut kaedah-kaedahnya yang betul. Dan kedua, Tafsir Bil Ra'yi al-Mazmum al-Mardud yang tertolak kerana unsur rasionalismenya yang ekstrim dan menurut hawa nafsu. Di antaranya ialah tafsir-tafsir dari golongan Muktazilah, Syiah Batiniyyah dan golongan sufi mistik seperti Ibnu Arabi.

Pecahan-pecahan tafsir

Para Ulama telah membahagikan tafsir-tafsir yang masyhur pada masa kini kepada beberapa pecahan berdasarkan kandungan isi dalam tafsir tersebut. Antara pecahanppevahan tersebut adalah:

1) Tafsir yang menekankan aspek gaya bahasa dan keindahan bahasa seperti Tafsir al-Kasyaf oleh Zamakhsyari dan Tafsir Baidhawi.

2) Tafsir yang menekankan aspek tatabahasa, dengan menggunakan syair-syair Arab untuk mengukuhkan pendapat mereka seperti Maanil Qur'an oleh al-Zajjad, Tafsir al-basith oleh al-Wahadi, Tafsir al-Bahrul Muhith oleh abu Hassan Nuhammad bin Yusuf al- Andalusi.

3) Tafsir yang menitik beratkan kisah-kisah Israiliyyat iaitu yang berasal dari Yahudi dan Nasrani malah dari kaum zindiq juga. Misalnya Tafsir al-tha'labi dan Tafsir Alauddin bin Muhammad al-baghdadi.

4) Tafsiran yang meninjau dari segi hukum-hukum fiqh. Polupornya ialah Imam al-Syafi'e dengan kitabnya Ahkam al-Qur'an. Sesudahnya lahirnya tokoh-tokoh lain dengan kitab mereka yang kebanyakkannya memakai judul Ahkam al-qur'an juga.

5) Tafsir ysng menekankan sifat-sifat Allah seperti Tafsir Mafatihul Ghaib oleh al-Razi.

6) Tafsir yang menitikberatkan simbol-simbol atau isyarat-isyarat al-Qur'an yang berhubung dengan ilmu tasawuf seperti Tafsir Abu Muhammad Sahl bin Abdullah at-Tasturi. Tafsir Isyari atau simbolik ini ada yang sahih dan ada yang bathil atau sesat. kebanyakannya ia dipengaruhi ajaran Syiah.

7) Tafsir yang memperkatakan lafaz al-Qur'an yang gahrib (yang jarang terpakai dalam perkataan seharian) seperti kitab Mu'jam Gharibul Qur'an oleh Muhammad Fuad Abdul Baqi.

Pembahagian ini telah disepakati sebahagian ulama dahulu dan sekarang. Oleh itu, sebelum kita menggunapakai pendapat dan pandangan dari kitab-kitab tafsir seharusnya kita mengenalpasti terlebih dahulu maksud penerangan kitab tafsir tersebut kerana kitab-kitab tafsir yang ada sekarang adalah lebih cenderung kepada aliran pemahaman masing-masing.

(Dipetik dari : PEMIKIRAN ISLAM KLASIK : PENGARUH FALSAFAH YUNANI DAN KEBANGKITAN GERAKAN TAJDID, Dr. Abdul Rahman Hj. Abdullah, cetakan pertama 2004, al-Hidayah Publisher)


No comments:

Post a Comment