Thursday, November 26, 2009

Susahnya nak jujur

Persoalan ini berkaitan dengan hati dan perasaan. Betapa kuat dan teguh prinsip seseorang bergantung kepada keinginan untuk berpegang kepadanya atau sebaliknya. situasi sebegini hampir berlaku kepada semua orang tanpa memilih status kedudukan dan aliran pemikiran. Bahkan juga boleh berlaku kepada pemimpin-pemimpin besar dalam atau luar negeri.

Kita pun jadi serabut bila berada di sekeliling mereka yang tak jujur. Boleh jadi kita pun menyumpah-nyumpah bila orang lain yang tak jujur tapi bila yang tak jujur itu kita sendiri, maka mula lah kita akan tutup mulut berdiam diri agar tidak diketahui orang lain.

Persoalan jujur ini boleh dibahagikan kepada banyak kategori, jujur dalam cinta lain halnya, pening juga kalau difikirkannya. Jujur dalam kehidupan bermasyarakat lagi memeningkan kerana terpaksa berhadapan dengan ramai orang, silap hari bulan boleh memalukan diri sendiri. Silap hari bulan akan dipinggirkan orang lain kalau ketidakjujuran itu pecah tembelangnya, nak bertentang mata pun rasa segan. Jujur dalam perkhidmatan lagi menyusahkan orang, orang lain yang tak jujur tapi mangsa yang menanggung akibat, kadang-kadang mangsa pun tidak dapat pembelaan dari pihak berkuasa seperti polis atau kerajaan.

Mahu membetulkan sikap manusia agar berlaku jujur ini sangat susah, terlalu subjektif untuk membuat suatu rangka dasar sebagai panduan, tambah-tambah lagi berkaitan dengan sikap dan juga iman. Kita sebagai manusia biasa terlalu sukar untuk membaca hati orang lain, hanya sekadar melihat pada luaran yang kadang-kadang bertopengkan kejujuran sedangkan menunggu masa untuk mengambil kesempatan untuk berlepas diri atau mengaut keuntungan.

Dalam banyak-banyak kes yang pernah saya temui, hanya satu kes sahaja yang dirasakan kerap berlaku dan hampir-hampir semua mereka yang melakukan pekerjaan ini adalah mereka mesti tidak berlaku jujur dalam memberikan perkhidmatan.. Itulah dia "AGENSI PEMBANTU RUMAH".. Kadang-kadang saya pun tak faham dengan kes ini, saya juga tidak berapa faham dengan dasar kepolisan negara, dasar penguatkuasaan Imegresan dan Kementerian Dalam negeri. Sudah terlalu banyak kes-kes penipuan dilakukan oleh agensi-agensi ini, tapi setakat pengetahuan saya tidak ada lagi yang di tahan dan didakwa. Sedangkan mangsa-mangsa di sebabkan oleh penipuan ini sudah terlalu ramai. Apabila membuat pengaduan atau "Police report", silap langkah yang mengadu itu akan mendapat susah. Yang diadu pula tak rasa apa-apa.

Saya pernah bertanyakan masalah ini pada seorang polis yang sudah bersara tapi bersara dengan pangkat ACP, pangkat yang boleh dikatakan agak tinggi jawatan tersebut dan mustahil tidak tahu apa-apa mengenai undang-undang kepolisan atau memberikan kesalahan fakta yang melampau dalam memberikan pendapat dan nasihat. Bila saya tanya mengenai majikan yang mengadu atau membuat report mengenai penipuan AGENSI PEMBANTU RUMAH, kata beliau, yang pertama, pembantu rumah tersebut dulu akan ditahan sebelum membuat tindakan kepada agensi tersebut. Pembantu rumah tersebut akan ditahan dan mungkin akan dihantar pulang sekiranya tidak mempunyai permit... persoalannya sekarang, dimanakah pembelaan yang seadilnya dalam kes ini, apakah tindakan tersebut adalah penyelesaian yang terbaik sebenarnya... bagi saya jawapan itu sangat tidak adil dan hanya selesai kes untuk pihak polis sahaja dan tidak kepada majikan sedangkan majikan sudah habis beratus-ratus malah beribu-ribu ringgit untuk mendapatkan seorang pembantu rumah. Betapa senangnya jawapan tersebut dan betapa senangnya menjalankan tugas dan menyelesaikannya seterusnya terus mengabaikan majikan tanpa memberikan penyelesaian yang terbaik..

Dimanakah penyelesaian yang sebenarnya untuk masalah ini?

Sekiranya kes ini berlaku, apakah langkah terbaik untuk majikan lakukan?

Sama-samalah kita fikirkan... Jangan biarkan mereka yang mempunyai mulut bercabang ini sewenang-wenangnya menipu mangsa. Biarlah mereka juga mendapat hukuman yang setimpal.. Sama-sama lah kita mendoakan agar mereka yang sentiasa menipu ini akan sering ditimpa musibah yang berterusan sehingga mereka insaf selama-lamanya.. amin...

1 comment:

  1. Terlebih dulu,kawe nak ucap selamat hari raya,maaf zahir batin.Yg kedua nak bagitahu entry ni menarik.Yg ke 3 nak minta izin copy dlm blog kawe jugak.

    ReplyDelete