Saturday, June 13, 2009

Sekitar Mesyuarat Agung Surau Taman Saraya kali ke-15

Pada hari ini bertarikh 13 jun 2009 berlangsung Mesyuarat Agung Surau bagi membuat pemilihan jawatankuasa baru setelah pengerusi sedia ada berhasrat untuk mengundurkan diri untuk memberikan tumpuan kepada jawatan yang baru dipangkunya sebagai pemangku ketua bahagian umno.

Di awal pemilihan tersebut berlaku sedikit perdebatan yang agak panas tetapi sekejap saja dan proses pemilihan berlansung seperti yang dirancangkan pada selepas itu. Saya yang dulunya menjadi sebagai Imam ketiga ditawarkan untuk memegang jawatan Imam satu tetapi saya menolak dengan baik kerana jawatan tersebut tersangat berat untuk dipikul memandangkan kemampuan iman dalam diri yang sangat sedikit. Komitmen yang sangat penting sebagai imam untuk meneruskan aktiviti harian siang dan malam sedang diri sendiri hanya mampu pada waktu isyak saja adalah sangat tidak munasabah untuk menerima jawatan tersebut. Biarlah orang lain yang lebih berhak untuk memikulnya.

Pengerusi baru telah dipilih sebulat suara tanpa ada pertandingan kerana jumlah hadirin hanya cukup-cukup korum untuk meneruskan mesyuarat pada malam tadi. Saya sangat tidak berpuas hati dengan pemilihan pengerusi baru ini kerana pada jawatankuasa yang lepas beliau sudah memegang jawatan sebagai timb. pengerusi dan juga imam dua tetapi atas nama saja dan tidak mampu untuk membuktikannya sebagai seorang pemimpin yang berkesan. Lagipun jawatan imam yang disandang beliau tidak dilaksanakan dengan baik kerana beliau banyak menghabiskan waktu solat di tempat lain bukan di surau kariahnya. Jawatan yang lepas pun tidak dilaksanakan dengan baik masakan dapat memikul amanah yang sangat besar sebagai pengerusi surau.

Dalam mesyuarat tersebut saya rasa ada terdapat sedikit ketidakjujuran kerana semasa bendahari membentangkan kewangan, ruang untuk juru audit tanda tangan tidak disertakan cuma diberikan ruang kosong tanpa sebarang pegakuan untuk ditandatangan. Lagipun hanya seorang saja dari dua orang juru audit yang menandatangani penyata kewangan tersebut. Bagi saya itu adalah satu kegagalan bendahari menjalankan tugasnya dengan baik. Dan sepatutnya diusulkan penangguhan pembentangan tersebut tetapi dalam mesyuarat malam tadi diluluskan dengan sokongan penuh bekas pengerusi yang lepas. Saya ada bertanyakan prosedur pembentangan kewangan yang sepatutnya kepada bekas pengerusi yang menjadi pengerusi sementara bagi pemilihan jawatankuasa malam tadi, beliau berkata tidak ada undang-undang yang mewajibkan pengesahan daripada juru audit sebelum dibentangkan dalam mesyuarat. Jawapan yang agak pelik semata-mata untuk mempertahankan pembentangan penyata kewangan tersebut.

Apa pun, bagi jawatankuasa yang baru ini diharapkan menjalankan tugas dengan amanah dan ikhlas, walaupun saya menolak untuk jawatan imam tetapi saya terima jawatan AJK Surau bagi membolahkan saya memberikan pandangan dan cadangan yang terbaik mengikut kemampuan saya semata-mata untuk mengimarahkan surau yang kini agak suram dek perbalahan sesama saudara.

No comments:

Post a Comment