Sunday, June 14, 2009

Berapakah jumlah Aliran Pemikiran Islam Di Malaysia Sekarang?

Dalam banyak artikel yang saya baca yang membincangkan mengenai aliran pemikiran dalam Islam khususnya di Malaysia ini, rata-rata kandungan perbincangan tersebut mesti mengaitkan tentang Syi'ah, Ahlul Sunnah Wal (ASWJ), Muktazilah, Khawarij dan wahabi. Sedangkan banyak di kalangan yang berilmu yang menyampaikan kepada pendengar-pendengar samada di surau atau dalam forum suatu pandangan yang pelik tetapi tetap mengakui bahawasanya dia tergolong dalam ASWJ dan senang-senang melemparkan tuduhan kepada aliran lain salah dan sesat.

Banyak cara yang digunakan oleh golongan ini bagi menyampaikan mesej mereka dengan mengadakan ceramah atau forum dengan menggunakan tajuk yang sangat panas dan sensasi seperti " bahaya kemunculan Syi'ah" "Berwaspada dengan ajaran Qadiani" atau "jenayah Wahhabi". Golongan ini sewenang-wenang menyesatkan Sayyid Qutb, menghentam Syeikh Albani, mengutuk al-Qaradhawi dan membuat tuduhan tidak berasas kepada Wahbah Zuhaily dan banyak lagi dengan kata-kata sesat dan pembohongan yang dibuat. Namun begitu mereka bijak berselindung atas nama ASWJ dan menyatakan bahawa merekalah yang paling benar. Mereka ini bukan dari kalangan orang biasa bahkan menduduki jawatan kerajaan yang tinggi terutamanya dalam bidang pentadbiran Islam.

Tanpa kita sedari, kita terlupa satu lagi kumpulan aliran Islam yang baru wujud pada masa kini iaitu "AL-AHBASH"... Aliran yang diasaskan oleh Syeikh Abdullah al-Harari yang sangat memusuhi Wahabi kini sedang menular di kalangan pegawai-pegawai agama dan penuntut Universiti di negara ini. Aliran ini sangat membencikan Dr. Asri Zainul Abidin, Dr. Juanda Jaya, Ust. Zahazan, Abdullah Yassin dan ramai lagi dengan memberikan pelbagai label yang buruk sebagai penghinaan untuk mereka.

Oleh yang demikian, apabila kita ditanya berapakah jumlah aliran pemikiran Islam yang terdapat dalam dunia masa kini maka jawablah "SYIAH, WAHABI, QADIANI, MUKTAZILAH, KHAWARIJ, AHBASH, ASWJ, SALAFI DAN KHALAFI"... Dan elok benar kiranya ada pengkajian baru untuk kesemua aliran ini sebagai perbandingan untuk mencari kebenaran yang sebenarnya.....................

No comments:

Post a Comment