Thursday, May 20, 2010

Nak pantau al-Arqam elok sangat tapi............

Apabila ada kenyataan yang ingin pantau pergerakan al-Arqam saya setuju sangat kerana dibimbangi mereka akan kembali kepada pegangan lama seperti mana yang telah diisytiharkan sesat oleh badan yang bertanggungjawab pada suatu masa dahulu. Pemantauan yang dibuat seharusnya hanya melibatkan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan pegangan dan pemahaman akidah sahaja yang sebaiknya. Paling kurang mereka akan terselamat dari akidah yang salah.

Apa yang saya tak berapa setuju ialah segala aset-aset yang dipunyai oleh al-Arqam habis semuanya disita dan dirampas sehingga kegiatan ekonomi mereka lumpuh dan terus rebah tak bernisan. Ini adalah satu kerugian yang besar dalam skop ekonomi umat Islam keseluruhan. Kenapa harus disita dan dirampas? Apakah barangan keluaran mereka haram? tidak bersih atau ada agenda sebaliknya? Amat sayang sekali ketika kegiatan ekonomi mereka memuncak dan mampu untuk menyaingi ekonomi bangsa lain, syarikat mereka pula terpaksa ditutup dan produk keluaran mereka sudah tiada lagi di pasaran sekarang.

Selepas mengalami kejatuhan, arwah ustaz Asy'ari kembali bangkit dengan menubuhkan Rufaqa' sehingga dalam tempoh yang singkat dalam membuka cawangan lebih 100 cawangan tetapi jangka hayatnya tidak lama, ia terpaksa ditup semula dan terkini muncul kembali dengan nama GLOBAL IKHWAN harap-harap ia dapat bertahan lama dan sebaik-baiknya kekal kukuh supaya berrtenaga menyaingi ekonomi bangsa bukan melayu di negara ini...

Oleh itu, kalau nak pantau, pantau lah tp cukuplah pantau pegangan mereka sahaja, jangan lah nak lingkupkan syarikat pula...

1 comment:

  1. Salam ustaz,mungkin pada pandangan kerajaan dengan melumpuhkan sumber keewangan Al-Arqam secara automatik melumpuhkan aktiviti mereka.

    ReplyDelete