Sunday, August 16, 2009

Tak sama orang yang berilmu dengan orang kurang cerdik

Seringkali kali mendengar perkataan yang menarik didengar dan tidak kurang juga yang kurang enak untuk didengari, selalu juga kita melihat tindakan-tindakan yang terlalu menyampah untuk dipertontonkan dan sering juga kita rimas dengan suara-suara dan bunyi-bunyi yang memekakkan, semuanya ini adalah berkaitan dengan akal seseorang. Yang membezakan orang cerdik dengan orang bodoh.

1) Orang cerdik bila dengar orang mengumpat dia terus pekakkan telinga dan bisukan mulut tetapi orang bodoh berusaha untuk tadah telinga walaupun tidak dijemput bersama.

2) Orang cerdik tidak akan menerima tanggungjawab yang diamanahkan sehingga dia bersedia untuk memikulnya tetapi orang jahil berebut-rebut sehingga sanggup bergaduh dan bergolok bergadai.

3) Orang alim bila ternampak kesilapan orang maka dia akan menegur dengan hikmah tetapi orang berlagak alim memarahinya dengan ayat dan tindakan kasar

4) Orang bijak bercakap selepas berfikir tetapi orang safih bercakap dulu kemudian berfikir, itupun kalau berfikir dan yang selalunya lepas sembur berasa lega tanpa rasa bersalah.

5) Orang bertamadun bila nak parkir kereta, dia letak di tempat yang betul tetapi orang jakun parkir sesuka hati saja, asalkan dia senang, orang lain? lantak lah dia, itu dia orang punya pasal lah.

6) Orang cerdik ubah suai kereta untuk keselesaan penggunaan tetapi orang tidak cerdik dan bodoh ubah suai kereta supaya orang selesa menengoknya. Biar papa asal bergaya lepas tu pokai, berhutang dengan kawan dan tak bayar. Kita perhabis duit untuk selesa tak pe la jugak, tapi ni menyusahkan poket sendiri, betul-betul bodoh, saja nak kayakan orang lain.. apa lah!!!

7) Orang berilmu bila memandu ikut lorong yang betul, tetapi orang bangang suka hati dia je lorong mana dia nak masuk. Kemudia bila jalan sesak, lorong kaki lima jalan pun dia lalu. Kan menyusahkan orang lain..

Dimanakah kategori kita, orang cerdik ke orang bodoh, renung pada diri sendiri dan fikirkan................

No comments:

Post a Comment