Thursday, March 19, 2009

"Sebagai manusia, aku cinta padamu"

Kalimah itu sangat terkesan dalam pembacaan novel tulisan Ramlee Awang Murshid yang bertajuk Cinta Sang Ratu. Kisah yang selalu diselitkan dengan kemurnian nilai-nilai keislaman sangat sesuai untuk remaja dalam meniti kehidupan yang serba mencabar. Watak Saifudin atau Laksamana Sunan yang melambangkan seorang muslim yang sejati yang sangat bertakwa dan patuh pada perintah tuhan sedikit sebanyak mempengaruhi keperibadianku yang semakin jauh dengan ketuhanan. Kisah yang bertunjangkan tauhid diselitkan dengan percintaan sejati begitu asyik sehingga berjaga sampai lewat malam. Kepada sesiapa yang membaca coretan ini eloklah memiliki novel ini kerana kandungannya tidak melalaikan berbanding dengan novel-novel cinta yang lain.

Apa yang ingin saya tuliskan di sini adalah kalimah "Sebagai manusia, aku cinta padamu"........
Kita ini manusia, hamba Allah Taala, umat yang selalu ditekankan oleh Nabi kita agar sentiasa menyayangi sesama manusia, sentiasa mempereratkan persaudaraan dalam lingkungan tali Allah, kiranya agak patut kita sentiasa melafazkan kalimah ini dengan sepenuh ikhlas hati.. Yang selalu kita dengar ialah perkataan 'i love u' atau 'aku cinta padamu' dari seorang jejaka untuk kekasih hati yang diharamkan perhubungan dalam Islam selagi tanpa akad yang sah.

Cubalah kita lafazkan kepada semua tak kira lelaki atau wanita kalimah keramat ini, kerana pada hemat saya ia mampu untuk mencairkan ego sesiapa saja. Bahkan kalimah ini juga kalau diucapkan dengan ikhlas insya Allah akan membawa keberkatan kepada si pengucapnya.. yang sudah tentunya tidak akan membawa kepada permusuhan malah akan menarik kepada persaudaraan dan kasih sayang...

Akhir sekali... kepada semua "Sebagai manusia, aku cinta padamu"... Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment