Saturday, February 26, 2011

Perihal nama: Nama macam mana yang terbaik?

Beberapa malam yang lepas seorang ustaz jemputan menyatakan dalam ceramah beliau bahawa sesiapa yang tidak meletakkan nama anak-anak mereka dengan nama MUHAMMAD adalah tidak wajar dan tanda bahawa mereka tersebut kurang ilmu (begitulah kalau tidak silap)

Sebelum ini pun saya pernah terdengar seorang ustaz menyatakan nama yang paling baik untuk diberikan untuk anak adalah nama MUHAMMAD. Kata ustaz tersebut sepaling-paling kurang mesti ada seorang diberikan nama MUHAMMAD atau pun paling kurang nama di depannya nama MUHAMMAD.

Sebenarnya nama itu sangat baik sebab itu adalah nama Nabi kita di dunia dan nama AHMAD adalah nama di langit. Tapi apa yang pasti saya terjumpa sebuah hadis yang menyatakan bahawa mafhumnya adalah Allah sangat menyukai nama hamba-hambaNya yang bernama ABDULLAH atau ABDUL RAHMAN..

justeru mana satu pilihan anda? tepuk dada tanya iman. Pegang kepala tanya ilmu nescaya anda tidak meragui setiap pilihan anda. Janganlah terpengaruh dengan keindahan nama sahaja tapi renungkanlah kemanisan makna yang tersirat di dalamnya.

No comments:

Post a Comment