Friday, September 24, 2010

Shanghai, Islam, Melayu Dan 1 Malaysia : Komentar dari artikel Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Oleh: Ajey Abu Ali

Setelah saya baca artikel yang ditulis oleh Sohibul Samahah Dr. Asri agak terkejut juga dengan beberapa perkara yang telah berlaku di Shanghai. Saya sangat bersetuju dengan pandangan sinis tp bernas yang dilemparkan oleh beliau. Betapa kita rakyat Malaysia yang berkerajaan Melayu Islam, bertuankan Yang Di Pertuan Agong, negeri-negerinya yang bersultan alangkah sedihnya gambaran sebuah negara Islam Malaysia dipaparkan sedemikian rupa. Penganjuran yang menelan belanja tidak kurang RM 20 juta hanya memaparkan agama dan bangsa lain. Apakah bangsa Melayu sekarang ini hampir bertukar menjadi melukut? Barang tendangan dan sampahan? Betapa kurang cerdiknya kementerian tersebut sehingga terlupa untuk menceritakan kepada dunia keindahan sebuah kehidupan bangsa yang bernama Melayu Islam di Malaysia.

Begitu cantik desa, kota dan bandar tetapi tidak berjaya memikat hati pihak terbabit untuk mempopularkan masyarakat Melayu Islam. Yang paling sedih sekali, kementerian yang terbabit adalah ketuanya yang berbangsa Melayu pun terlupa juga kemelayuannya. Apakah agamanya pun terlupa juga. Na'uzubillahi min zalik.

Mungkin juga pihak Malaysia Pavilion tersebut semuanya bukan beragama Islam malah bukan melayu pun sehingga paparan sebuah kehidupan yang berkaitan Melayu pun tak disertakan. Apakah mereka ini sebenarnya anti Melayu? atau sengaja sembunyikan simbol kemelayuan agar semua bangsa tidak tahu bahawa wujudnya sebuah tamadun yang bergelar MELAYU.

Perbelanjaan sebanyak RM 20 juta tersebut bukan sedikit dan bukan terlalu besar tetapi amat sangat cukup untuk menceritakan bahawa di Malaysia bukan hanya ada dua agama malah ada tiga agama yang agama yang terbesar sekali adalah agama Islam. Manakala bangsa yang menjadi majoriti adalah bangsa Melayu.

Sedar wahai mereka yang terlibat, anda semua bertanggungjawab untuk segalanya. Kalau tak nak sebarkan melayu pun, sebarlah Islam kerana itu yang paling penting sekali. Tak perlulah nak tunjuk sangat semangat 1 Malaysia sehingga tengelamkan ketuanan Melayu..

"Sesekali jadi orang bijak ok lah jugak, janganlah jadi bodoh memanjang, kesianlah sikit pada orang yang cerdik di sini"

No comments:

Post a Comment