Hujah golongan yang menyatakan "Allah berada di langit" :-
Hujah Para imam Ahlus Sunnah wa-al-Jama’ah (dan para Tabi’ Tabi’ien):
Telah berkata Imam abu Hanifah:
“Barangsiapa yang mengingkari sesungguhnya Allah berada di atas langit, maka sesungguhnya dia telah kafir.”
Telah berkata Imam Malik Bin Annas:
“Allah berada di langit sedangkan ilmu-Nya di tiap-tiap tempat dan tidak tersembunyi sesuatupun dari-Nya.”
Telah berkata imam as-syafi’e:
“Dan Allah di atas ‘arsy-Nya di atas langit-Nya.”
Telah berkata Imam Ahmad:
“Benar! Allah di atas ‘arsy-Nya dan tidak sesuatupun yang tersembunyi dari pengetahuan-Nya.”
Telah berkata imam at-Tirmidzi:
“Telah berkata ahli ilmu: Dan Ia (Allah) di atas ‘arsy sebagaimana Ia telah menetapkan diri-Nya.”
(Rujukan daripada Kitab al-‘Uluw, oleh Imam az-Zhahabi)
Telah berkata imam Ibnu Khuzaimah:
“Barangsiapa yang tidak menetapkan sesungguhnya Allah di atas ‘arsy-Nya Ia istiwa’ di atas tujuh langit-Nya, maka ia telah kafir dengan Tuhan-Nya (setelah hujah ditegakkan)... (Sahih, dikeluarkan oleh al-Hakim di dalam kitabnya Ma’rifah ‘ulumil-Hadits, halaman 84)
Telah berkata Sheikhul Islam imam Abdul Kadir Jailani:
“Tidak boleh mensifatkan-Nya bahawa Ia (Allah) berada di tiap-tiap tempat (Allah di mana-mana). Bahkan wajib mengatakan, “Sesungguhnya Ia di atas langit (iaitu) di atas ‘arsy-Nya sebagaimana Ia telah berfirman: “ar-Rahman di atas ‘arsy, Ia istawa’”, di dalam surah Thoha, ayat ke 5.” (Fatwa Hamawiyyah Kubra, halaman 87)
Hujah golongan yang menyatakan "Allah wujud tidak bertempat" :
Syeikh Ibu hajar al-Haitami berkata: "Ketahuilah bahawasanya Imam al-Qarafi dan sebagainya telah menceritakan bahawasanya, Imam al-Syafi'e, Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal dan Imam Abu Hanifah berkata, Telah kafir orang yang berkata Allah s.w.t itu bertempat (ada posisi tempat), Allah itu berjisim (ada rupa dan kaifiat)..." (al-Minhaj al-Qawim : 224)
al-Imam al-Kabir Syeikh Abdul Qohir at-Tamimi berkata: "telah bersepakat (ulama Ahlul Sunnah Wal Jamaah) bahawasanya Allah s.w.t itu tidak bertempat dan tidak tertakluk dalam ruangan waktu" (al-Farqu Bainal Firaq : 333)
Sayyidina Ali k.r.w.j berkata : "sesiapa yang beranggapan bahawa tuahn kita mahdud (ada ruang lingkup tertentu atau ada had-had tertentu) bererti dia jahil tentang tuhan Maha Pencipta lagi Maha disembah. (Hilyatul Auliya': 1/73)
Imam Ja’far As-Sodiq r.a. berkata: “Sesiapa yang mengatakan bahawa Allah s.w.t. berada pada mana-mana tempat, atau berada atas sesuatu, atau berasal daripada sesuatu, maka dia telahpun syirik...” (risalah Al-Qusyairiyah: 6)
Cukuplah saja untuk kali ini, lain kali saya ketengahkan banyak lagi hujah kedua-dua pihak.. Insya Allah
No comments:
Post a Comment